מה צריך לדעת על בדיקות קרינה במקומות עבודה?

adminכתבות וסרטונים, מידע שימושי2 תגובות

בדיקות קרינה במקום עבודה

מקורות קרינה במקומות עבודה עלולים להיות רבים ומגוונים. חלקם חיצוניים למבנה (אנטנות סלולאריות, תשתיות חברת חשמל וכו') וחלקם פנימיים (ארונות חשמל, חדרי תקשורת ושרתים, Wi-Fi, אנטנות פנימיות, ציוד חשמלי ועוד)

כשמחליטים להזמין בדיקת קרינה במקום עבודה יש להבדיל בין אזורים בהם שוהים עובדים באופן רציף (עמדות עבודה) לבין מקומות בהם השהייה קצרה בדר"כ (מטבחון/מסדרונות וכו'). כמו כן, בעמדות העבודה, ישנן עמדות שבהן שוהים העובדים כ-8 שעות ויותר וישנן עמדות של עבודה במשמרות קצרות ואף מקומות כמו לובי/פרוזדור וכו'.  יש לשים לב כי המלצות המשרד להגנת הסביבה שונות לגבי מקומות עבודה, מוסדות חינוך ודירות מגורים ולכן יש על המודד להתייחס לכך בהתאם. בבדיקת קרינה במקום עבודה יש לשים דגש קודם כל עמדות עבודה לשהייה ממושכת ולאחר מכן חדרי ישיבות, מטבחונים, פרוזדור וכו'.

בדיקת קרינה במקום עבודה מומלץ לבצע אחת לשנה. הסיבה לכך היא שינויים בכמות הצריכה, בציוד החשמלי באיוש עמדות, בסידורי הישיבה וכו'.

להלן 10 טיפים חשובים בביצוע בדיקות קרינה:

  1. חובה לבצע בדיקת קרינה אך ורק ע"י בודק מוסמך המשרד להגנת הסביבה עם תעודת הסמכה בתוקף.
  1. חובה לוודא כי הבודק הינו מוסמך בתחומי התדר אותם אתם רוצים לבדוק (תקשורת/חשמל וכו'). לכל מקור קרינה נדרשת בדיקה שונה ומדידה באמצעות ציוד שונה. הבדיקה יכולה להתבצע הן בתחום רשת החשמל – ELF והן בתחום התקשורת – RF. בתחום התקשורת נדרשים לעיתים היתרים שונים וציוד שונה – כתלות בסוג ותדרי התקשורת.
  1. חובה לבדוק תוקף תעודת כיול ותקינות של ציוד הבדיקה איתו משתמש הבודק. עפ"י חוק הקרינה הבלתי מייננת, יעניק המשרד להגנת הסביבה היתר לביצוע מדידות קרינה רק למי שמחזיק ברשותו ציודואמצעיםמתאימיםלמתןשירות למדידתקרינה. לכל תחום תדירות ציוד תואם. על המכשירים לעבור כיול תקופתי במעבדה המוסמכת. מומלץ לוודא כי המודד אינו עושה שימוש במכשירים מושכרים (ע"י צד ג'), בשל חשש לתקלה במכשיר. לצערנו לא אחת נתקלנו בבודקים מוסמכים, שמבצעים מדידה שאינה באמצעות ציוד לא מדויק ולא מכויל. כתוצאה מכך, עשויים להיות מוזנים בדו"ח המדידה ערכים לא מדויקים, שעלולים לגרום ללקוח לחשוש ולהאמין כי הוא זקוק לביצוע בדיקות יקרות יותר ו/או מיגון ובכך להוצאות מיותרות.
  1. מומלץ לבדוק וותק וניסיון הבודק.
  1. מומלץ לפנות לגורמים שהינם בעלי תעודת הסמכה ISO. תקניISO הם סדרת תקני איכות בינלאומיים המוגדרים על ידי ארגון התקינה הבינלאומי.
  1. כמו בתחומים אחרים בחיים, מומלץ לא להתפתות לביצוע בדיקות זולות באופן בלתי סביר
  1. לאחר קבלת הדו"ח מהבודק – יש לוודא שהדו"ח כתוב בפורמט תקני ובהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה. כבר נתקלנו בתוצאות מדידה רשומות על טופס חשבונית/קבלה – בהחלט לא תקין.
  1. בהזמנת שני סוגי בדיקת קרינה (לדוגמא RF ו-ELF) יש לוודא כי אתם צפויים לקבל שני דו"חות נפרדים – דו"ח מלא לכל סוג בדיקה.
  1. יש לדרוש מהבודק כי ימלא בדו"ח הסבר מדויק לממצאי הבדיקה
  1. במידה וישנם ממצאים בעיתיים הדורשים פתרון, יש לבדוק באם ישנן מס' אפשרויות לפתרון הבעיה ואת מלוא המשמעויות בכל פתרון מוצע. לגבי בדיקה בתחום החשמל – מומלץ להשאיר פתרונות כמיגון כאופציה אחרונה ולאחר שנבדק הנושא היטב!

2 תגובות על “מה צריך לדעת על בדיקות קרינה במקומות עבודה?”

  1. סמי כהן

    מה האפשרויות שלי אם מקום העבודה שלי (המנהל) לא מוכן לבצע בדיקה. (וכאשר הייתה בדיקה ישנה הוא כבר את התקן ולא נעשה כלום)

    1. אריק ארבל

      שלום סמי

      לצערי הרב לא ניתן לחייב אותו לבצע בדיקה. כמו כן ביצוע בדיקה יכולה להיות רק ברשות בעל המתקן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *